lørdag 7. mars 2009

TERMS OF USE - idioti satt i system

I dag leste jeg i avisen om den britiske restauranten The Fat Duck. Restauranten har tydeligvis god mat, så jeg gikk derfor inn på restaurantens nettsider for å se nærmere på hva de hadde å tilby.

Nettsidene var ikke så alt for informative, men én ting bet jeg meg merke i: De hadde en egen seksjon med «terms & conditions», og slike er jo alltid morsomme.

I nettsidens bruksvilkår var det nok av idiotiske ting å ta tak i. Først av alt: Det er visstnok bare lov til å lenke til forsiden. Jeg mistenker derfor at personene som har skrevet bruksvilkårene ikke helt har forstått poenget med world wide web. For å unngå å bryte dette vilkåret laget jeg forresten heller en lenke til Google Cache, som så vidt jeg kan se ikke har forbud mot lenker.

Enda dummere er det at man ikke har lov til å lage lenker til fatduck.co.uk fra nettsider man ikke eier selv. Skal man ta det bokstavlig er det altså ikke lov for vanlige brukere å lage lenker dit fra Wikipedia. I følge historikken er det Bruker:Ctande som la inn lenken i artikkelen på nb.wikipedia. The Fat Duck forbeholder seg retten til å «take any action it deems appropriate» mot Ctande på grunn av denne lenken.

The Fat Ducks artige bruksvilkår gjorde at jeg også fikk lyst til å lage noen. De er lagt her, og alle lesere anbefales på det sterkeste til å sette seg inn i dem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar