mandag 2. mars 2009

En titt på Den Store Danske


Etter å ha lest i Wegges blogg om Den Store Danske Encyklopædi på nett tenkte jeg at jeg måtte kikke litt nærmere på denne.

Jeg kom relativt raskt til en artikkel om Stolbovofreden. Siden Wegge hadde reagert på all reklamen måtte jeg jo nesten ta frem Apples nettleser Safari for å se hva han snakket om, siden jeg vanligvis bruker Firefox som rensker ut praktisk talt all reklame (jeg har jo knapt nok sett reklame på world wide web på flere år).

Bildet til høyre viser hvordan artikkelen så ut i Safari. Her er det flere ting å ta tak i. Det mest åpenbare problemet er at artikkelen ikke er der(!), noe som vel sier alt om den tekniske løsningen StoreDanske har valgt. Når artikkelen ikke er der er det ikke rart at artikkelen er «verificeret» - det er jo ikke noe innhold å verifisere! Dessuten viste det seg at Wegge hadde helt rett da han brukte uttrykket «reklamehelvede». Wegge anslo at litt mer enn 30% av plassen på skjermen bestod av reklame. Dette er en understatement. I eksempelet med Stolbovofreden er ganske nøyaktig 60% av skjermplassen viet de fire reklamene. Dette vil leserne aldri akseptere, 60% er hinsides toleransegrensen for reklame.

Konklusjonen fra min fem minutters test av Store Danske kan oppsummeres med «synd, trist, leit; prøv igjen». Wikipedia har ingenting å frykte fra slik «konkurranse».

PS: Hverken dansk Wikipedia eller noen av de norske utgavene har noe om Stolbovofreden. Det finnes imidlertid en artikkel på svensk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar