mandag 9. februar 2009

Retten til modifikasjoner - hvorfor det er en god idé å ha denne friheten

I dag la jeg tilfeldigvis merke til en «barnstar» på brukersiden til en italiensk bruker. Det som var interessant med den var at jeg med en gang kjente igjen bildet som var blitt brukt i Template:Airbarnstar: Det var File:Jagerfly.png.

File:Jagerfly.png er en amerikansk F-22 som kommer fra File:Two F-22A Raptor in column flight.jpg. En gang jeg satt foran en PC med Photoshop og virkelig hadde lite fornuftig å gjøre bestemte jeg meg for å klippe ut en F-22 fra det opprinnelige bildet, legge det på en transparent bakgrunn og laste det opp igjen. Jeg hadde egentlig ingen spesiell grunn til å gjøre dette, annet enn at jeg håpet at noen en eller annen gang i fremtiden ville få bruk for det nye bildet. Og det viste seg altså at noen fant et bruksområde for det nye bildet som jeg selv ikke hadde tenkt på.

Dette viser hvor bra det er at bilder på Wikimedia-prosjekter fritt kan modifiseres. Gjennom andre brukeres kreativitet skapes nye verk som den opprinnelige bidragsyteren ikke hadde kommet på selv.

P.S.: Jeg har selv laget en barnstar (File:Barnstar-lightbulb3.png) basert på et par andre bilder. Jeg tror heller ikke at de to fotografene av lyspære-bildene hadde sett for seg en slik bruk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar